İlk güneş enerjili yol bir yaşında: Çalışıyor ancak biraz gürültülü

Geçtiğimiz yıl Fransa’nın Orne bölgesinde açılan, dünyanın güneş enerjisi depolayan ilk yolu etkin biçimde çalışıyor. Ancak yetkili kaynaklardan öğrenildiğine göre, yoldan, beklenenden daha az miktarda elektrik üretiliyor ve bu yol üzerinde, neden olduğu gürültüden ötürü 70 km/saat’lik bir hız limiti uygulanıyor.

Bouyges firmasının bir iştiraki olan Colas ve CEA Tech. tarafından ortak bir yatırımla gerçekleştirilen Wattway projesinin direktörü Etienne Gaudin, AFP ajansına yaptığı açıklamada bu projeden çok memnun olduklarını söyledi. 2800 m2 ’lik güneş panelleri, Tourouvre (Orne) kentinde yer alan, üzerinden araçların geçtiği 1 kilometrelik bir şeridin altına yerleştirildi. Yol, bir yıl içerisinde 149,4 MWs’lik elektrik üretti. Bir diğer deyişle, Paris ile Alençon kentlerinin arasının (yaklaşık 250 km) elektrikli araçla 418,3 kez gidilebileceği miktarda enerji üretilmiş oldu. Yine de bu miktar, Colas’nın öngördüğünün %53’üne denk geliyor. Ancak sadece sürekli olarak çalışan döşemeler dikkate alındığında (zira kimi döşemeler bir fırtına nedeniyle yerinden oynadı), Wattway’in hedefi %85’e ulaşıyor.

Öte yandan Colas önümüzdeki haftalarda, Tourouvre’a ait bir kamu şirketi olan SNA tarafından üretilen ve daha az ses çıkaran düz döşemeleri test edecek. Projeyle ilgili konuşan belediye başkanı Guy Monhée, “Üzerinden geçtiğimde çok şaşırdım. Çünkü kaldırımın üzerinden geçer gibi gürültü çıkarıyordu. Hız limitini 70 km/s olarak belirledik; zira üç mahalle sakini gürültüden şikayet etti” dedi. Tüm dünyadan televizyon kanallarını Tourouvre kentine çeken bu projeden umutlu olduğunu söyleyen belediye başkanı, birkaç sakin dışında kullanıcılardan şikayet almadıklarını da belirtti.

Özellikle döşemelerin sağlamlığı açısından Wattway projesi memnuniyet verici. Görüntü açısından döşemeler kaldırım taşından ziyade düz taşlara daha yakın. Colas’ya göre bu taşların yalnızca %5’i değiştirildi. Şirket, yolun kirlenmesi, tarlalara yakın bir yerde bulunması ve güneşin zayıf olduğu zamanlarda gerçekleşen daha düşük elektrik üretimi gibi sebeplerle birtakım iyileştirmeler üzerine çalışıyor. Wattway’in 2019 başı itibariyle ticarileşebilme kapasitesine ulaşması öngörülüyor. Bu nedenle şirketin, maliyetleri büyük çapta düşürmesi gerekiyor.

Dönemin çevre bakanı Ségolène Royal tarafından 22 Aralık 2016’da açılan yol için Fransız devleti, vergiler haricinde 5 milyon avroluk finansman sağladı. Colas, bu konsepti dünyada on altı şehirde test ediyor. Bunların on ikisi Fransa’da, biri Birleşik Krallık’ta, biri Kuzey Amerika’da ve biri de Japonya’da. Ancak Tourouvre en geniş yüzeye sahip proje olarak test ediliyor. Diğer projeler için kullanılan alan yalnızca 50 ile 100 m2 arasında.

Çeviri: Sinan TEKİN
Kaynak: https://www.techniques-ingenieur.fr/actualite/articles/la-premiere-route-solaire-a-un-an-ca-marche-mais-cest-bruyant-50428/

Güncel Bilim