Boş

Toplam: 0,00 ₺

Klasik Batı Müziği Defteri / Sayfa 2

Solo Piyano eserleri içinden ikinci örnek
Sevgili Bilim ve Ütopya okuyucuları,
Hepinizi saygı ve sevgilerimle selamlıyorum.
Geçtiğimiz ay Klasik Batı Müziği türlerini anlatmaya başladığımız bu yazı dizimizin ikincisinde tekrar sizlerle beraberiz.
“Solo Piyano” eserleri sınıfı içine giren eserlerin miktarı oldukça yoğundur. Bir önceki eser örneğimizde Alman Klasik Batı Müziği Bestecisi Robert SCHUMANN’ın “Gençlik Albümü” başlığını taşıyan eserinden bahsetmiş idik. Bu eseri dinleyebileceğiniz radyo programımın ağ adresini sizlere duyurmuş idik.
Bu bölümde size yine “Solo Piyano” dağarından yine başlığı “Gençlik Albümü” olan ancak bestecisi farklı olan bir eserden ve bestecisinden bahsedeceğiz.
Türkçe yazılışı Pyotr İlyiç Çaykovski(1) olan ve 1840 ile 1893 yılları arasında yaşamış olan Romantik Dönem Rus Klasik Batı Müziği bestecisi, Schumann’ın “Gençlik Albümü” başlıklı eserindeki müzik estetiği ve müzik pedagojisi açısından paydaşlık taşıyan eserinde her bir eserin başlığına, piyano öğrenen genç müzik öğrencilerinin ruh haline uygun tanımlar vermiştir. Örneğin altıncı parçada çocuğun oyuncak bebeği hastalandığı için bu parçaya “The Sick Doll – Hasta Bebek” başlığını; yedinci parçada ise hasta olan bebek hayatını kaybettiği için “The Doll’s Funeral – Bebeğin Cenazesi” başlığını vermiştir. Besteci bu eseriyle, Konservatuvar gibi müzik eğitimi veren kurumlarda piyano eğitimi alan öğrencilerin rahatlıkla çalışabileceği kısa parçalar üretmiştir.
Eserin notasının başlık kısmının alt kısmında “after Schumann” şeklinde bir referans notu yer almaktadır. Burada Çaykovski’nin bu eseri oluştururken Schumann’ın Gençlik Albümü’nden ilham aldığı net olarak belirtilmiştir.
Bu eserin sesli müzik icralarını dinlemeniz için sizi iki ayrı ağ bağlantısı adresi vereceğim. Birinci YouTube kanalından bir ağ bağlantısı olacaktır. Burada eserin ses icrasına, başlığa uygun resimler eşlik etmektedir.

Ağ bağlantısı adresi şöyledir:
https://www.youtube.com/watch?v=zKox3R-vaQA

Prof. Server ACİM’in “İstanbul Teknik Üniversitesi Radyosu – Klasik Müzik” kanalında 2014 yılında hazırlamaya başladığı bir radyo programı vardır. Programın adı “Klasik Batı Müziği’nde Türler, Biçimler ve Besteciler” adını taşımaktadır.
Bu programın üçüncü ve dördüncü bölümünde “solo piyano” türünün anlatımına devam edilmiştir. Bu iki bölümde Pyotr İlyiç Çaykovki’’ın “Gençlik Albümü” başlıklı eseri sunulmuştur.

Bu iki programı dinleyebilecek olduğunuz web sayfamın adresi ise şöyledir:
https://acimanasayfa.wordpress.com/kbb-muziginde-tbb/

Yukarıda vermiş olduğum ağ bağlantısında 24 Eylül 2014 tarihinde yayınlanan “Program 3” ve 01 Ekim 2014 tarihinde yayınlanan “Program 4”yi dinleyerek Pyotr İlyiç Çaykovki’nin “Gençlik Albümü”nde yer alan parçaları dinlemiş olacaksınız. Ayrıca, bu eser ile ilgili detaylar da daha geniş olarak bu radyo programında anlatılmaktadır. Görüş, eleştiri ve düşüncelerinizi serveracim@gmail.com e-posta adresime iletebilirsiniz.

Klasik Batı Müziği’nde Hız ve İfade Terimleri
Müzik eserlerinin başında İtalyanca bazı kelimeler yer almaktadır. İlk akla gelen kelime “Allegro” olabilir, ki bu kelime “dinç” anlamına gelmektedir. Besteciler müzik eserlerinin notalarının ilk başına ve sola yukarı gelecek şekilde eserin hangi hızda çalınacağını İtalyanca dilinde belirten kelimeler kullanmaktadırlar. Bu kullanımın amacı eseri seslendirecek olan müzisyene eserin seslendirilme hızı hakkında fikir vermektir. Çaykovski’nin Gençlik Albümü’nde yer alan ilk parçanın sol üst köşesinde “Lento” şeklinde bir hız belirteci yer almaktadır. “Largo, Adagio ve Lento” kelimeleri temponun “çok ağır”olması gerektiğini vurgular. Müzik sanatının gelişiminde İtalya’nın rolü çok büyüktür. Bu yüzden hız ve ifade terimlerinin İtalyanca dilinde kullanılması bir “gelenek” haline geldiği için hız ve ifade terimleri İtalyanca dilinde kullanılmaktadır.
Hız ve ifade terimlerinin anlamlarını gelecek yazılarda da sizlere aktarmaya devam edeceğiz. Bugün birkaç hız terimi daha ekleyelim.
“Grave: ağır”, “Larghetto: oldukça ağır, Largo ve Andante arasında”, “Commodo: rahat”, “Andante: ağır yürüyüşte”, “Andantino: Andante’den biraz daha hızlı”.
Hız ve ifade terimleri hakkında bilgi verirken kaynak olarak Ahmet SAY’ın “Müziğin Kitabı” adlı kitabını kullanmaktayım. Gelecek yazıda yeni bilgilerle karşınızda olmak umuduyla hoşçakalın, müzikle kalın.

Prof. Server ACİM
İnönü Üniversitesi Devlet Konservatuvarı

Dipnot
1) https://tr.wikipedia.org/wiki/Pyotr_%C4%B0lyi%C3%A7_%C3%87aykovski